Pickles

Idag, mellan papperssorterande och allmän storstädning har jag för första gången provat mig på att lägga in grönsaker. Det blev morötter och gurka.

Recept på inläggningen:

en godtycklig mängd morötter (jag tog 6 st delade i lite större bitar) / en slanggurka

0.5 dl vitvinsvinäger

1dl socker

2dl vatten

kryddor:

Till morötterna använde jag mig av torkad krossad chili, vitpepparkorn och roséppparkorn och en vitlöksklyfta som jag skivat. Dessutom vore det gott med en bit färsk ingefära men det hade jag inte hemma så jag tog torkade limeblad.

Till gurkan använde jag också torkad krossad chili, vitppaprkorn & vitlök. Dessutom tog jag en salladskrydda eftersom jag inte hade någon dill hemma.

Så här gör du:

Vill du lägga in morötter så koka dem några minuter så att de mjuknat men ändå har mycket spänst kvar. Vill du lägga in gurka så skiva den. Lägg dem i en lufttät burk. Blanda ihop lagen i en katrull och koka upp. Häll lagen över morötterna  eller gurkan och tillslut. Låt den gärna stå och dra en dag innan de provsmakas :)

 

 

 

 


Kommentarer till inlägget

Kommentera gärna!:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg eller hemsida?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0