Berlin

Julhelgen spenderade vi i Berlin tillsammans med Mareks bror med familj. Här kommer lite bilder från resan.
KaDeWe:s julgran. Massiv och väldigt fin.
Otto ville hellre pilla på kameran än vara med på bild. :)
Vi i den mycket dimmiga tyska huvudstaden dagen innan julafton. Jag insåg rätt snabbt att det var ett onödigt jobb att plattånga mitt hår innan vi gick ut. På två minuter var jag frizzig igen.
Brandenburger Tor
Lite var stans runt om i stan kan man finna små konstverk på oväntade ställen. Här är två figurer i en buske.
Julmarknaden på Kurfürstendam - alldeles i närheten av vårt hotell.
En julpyntad boulevard. Kurfürstendam.
Julmarknad.
Jag träffar tomten.
Julaftons dag firade vi genom att gå på Berlin Zoo. Jag tyckte bäst om att fotografera i det fina akvariet.
Brännmaneter.
Marek har hittat en kompis.
Jag & vithajen.
Familjen Almqvist.
Otto & kameleonten.
Random streetart med roligt budskap.
Random streetart.
Julaftonsmiddagen åt jag och Marek på underbara Hamlet - the next generation i Wilmersdorf. Fantastiskt god mat! Vi åt gås med potatisdumplings samt röd- och grönkål.
Till efterrätt blev det apfelstrudel som smakade jul!
Tyskarna må vara galna och speciella. Dessutom är de galna i curry. Överallt finns det gubbar med lådor på magen som säljer currywurst. Det finns till och med en snabbmatskedja som heter Currywurst express. Till frukost serverades det curryketchup till äggröran. I Berlin finns det även ett museum tillägnat currywursten. Så vi tänkte att vi var tvungna att prova denna tyska delikatess - och det var riktigt gott! Här mumsar jag på en cu.rrywurst med curryketchup
Hela stan var julpyntad och det fanns ett flertal julmarknader att besöka. Mitt i stan vid Alexanderplatz fick en fontän agera skridskobana för skridskosugna berlinare.
Berlin är en stad som vi definitivt kommer att åka tillbaka till för att utforska mer. Jag föll direkt för området Norr om centrum som vi kom till "av misstag" då vi letade efter en julmarknad som Anni läst om. Det var i det området jag fotograferade gatukonsten. Nästa gång måste jag dit för att promenera bland de speciella butikerna och innergårdarna.

Kommentarer till inlägget
Postat av: Blommig

Vilka fina bilder! Ser verkligen ut som att ni hade en toppen jul! Kram till dig

2011-01-01 @ 18:58:03

Kommentera gärna!:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg eller hemsida?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0